Ejer du egen virksomhed, så har du med alt sandsynlighed hørt om SEO før. SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, og er processen med at optimere ens hjemmeside til at dukke op så højt som muligt i de forskellige søgeresultater. I denne artikel vil vi komme med nogle gode grunde til hvorfor, at SEO er enormt vigtigt.
Langt de fleste søger efter et produkt eller en ydelse på Google inden de vælger hvor de skal købe deres produkt eller ydelse fra. Det er derfor ekstremt vigtigt, at du får din virksomhed til at dukke op i disse søgeresultater. Hvis nu får eksempel, at du har en virksomhed, som tilbyder SEO ydelser til lokale virksomheder i Thisted. Hvis så der er en der søger på SEO Thisted, så er det naturligvis ekstremt vigtigt, at din hjemmeside dukker op i søgeresultaterne, så der er en sandsynlighed for at kunden vælger dig. Der er selvfølgelig mange andre ting som også spiller ind i denne beslutning, som f.eks. pris, hjemmesidens design, osv, men hvis ikke din hjemmeside dukker op, så vælger denne potentielle kunde uden tvivl en af dine konkurrenter.
Udover bare at dukke op i søgeresultaterne, så kan man også fokusere på det der hedder lokal SEO. Lokal SEO er specielt relevant for fysiske butikker, restauranter, autoværksteder, osv. Lokal SEO handler f.eks. om, at få din virksomhed til at dukke op i Google Maps. Så hvis en person der går ned gennem gaderne i Aalborg åbner maps på sin telefon, så skal der helst være et lille ikon på kortet, som repræsenterer din virksomhed. Derudover handler det også om at sørge for, at ens f.eks. restaurant dukker op, hvis en person søger på “gode restauranter i Aalborg”.
Sidst men ikke mindst, så er SEO også vigtigt for bare at øge virksomhedens kendskabsgrad. Naturligvis så kan man ikke garantere, at alle der ser din hjemmeside på Google ender med at købe fra dig. Men i det mindste, så har de set din virksomheds navn, din hjemmeside og kender nu derfor en lille smule til din virksomhed. Det kan endda være, at de lige nåede at se lidt om hvad din virksomhed tilbyder og til hvilke priser. Så selv om at den potentielle kunde ikke købte fra dig lige der, så har du placeret dig i personens tanker, så han eller hun muligvis vil tænke på din virksomhed næste gang.